10 pravidel prevence při spolupráci s marketérem
Marketing jsem jako podnikatelka řešila velmi nerada. Bral mi čas na rozvoj a budování obchodních vztahů. Nejprve jsem ho dělala svépomoci se základními znalostmi, pak s těmi pokročilými a nakonec jsem využila externisty (firmy i jednotlivce). Jako podnikatel nebo malá firma, máte k dispozici úzký tým a nemáte marketingové oddělení.
Pokud najímáte externího marketéra nebo agenturu, výsledkem je buď vznik kvalitní spolupráce, nebo ukončení smluvního vztahu. Za kvartál máte jasno. Když využíváte své marketingové know-how nebo své lidské zdroje, stojí vás to nejen peníze, ale také čas – váš nebo vašeho pracovníka, který by se mohl věnovat činnostem, kterým opravu rozumí. Pokud je zaměsnanec maketér, jednáte strategicky. V opačném případě využíváte své kapacity a potenciál neefektivně. Má rada zní, začněte s marketingem klidně sami, ale pokračujte s profesionálem. Nehledejte náhodně, ale na doporučení!
Kdy je nejefektivnější oslovit marketéra?
1. Máte za sebou už prodeje
V tento čas už víte, že váš produkt někdo kupuje a máte zpětné vazby, na kterých může profesionál stavět. Existující data jsou velkou výhodou, ze kterých může externista tvořit strategii.
2. Máte triviální znalosti v oblasti marketingu
Když dáváte práci účetní, také máte povědomí o tom, co je to obrat, zisk, marže, náklad. V tom lepším případě víte i co je to cashflow, break-even, benchmarch nebo rentabilita. Cokoli co delegujete částečně poznejte, ať můžete práci externistů zkontrolovat a vyhodnotit. O marketingu často zákazník neví vůbec nic, chce jen dobré výsledky, a to často bez základních dat.
Prevence rizik v marketingu pro malé firmy
1.) Komunikujte efektivně
Správci si často stěžují, že je klient zahrnuje zbytečnými informacemi o projektu, které oběma stranám berou čas a způsobují zmatky. Více řeší, co by chtěli v budoucnu, byť zatím nemají ani hotový projekt, ani jednu kampaň, ani žádná relevantní data.
2. Správce dělá správu nikoli váš business
Pokud chcete po správci, aby za vás rozjel business, jste na omylu. Správce nastavuje kampaň pro daný účel, Das ist alles. Co děláte vy pro vaše podnikání, jak sháníte zakázky a jak budujete vztahy, není problém marketéra. Necháte-li správce vytvořit veškerý obsah na všech kanálech, vč. e-mailingu, kolik % aktiv vašeho businessu jste mu dali na starost? Jste-li online podnikatel, pak nejspíš většinu. Je-li to jen část vašeho businessu, dejte správci dostatek dat, se kterými může pracovat. Tato data musíte však vyčlenit vy, je to váš business.
3.) Dostatek prostoru pro první kampaň
První kampaň potřebuje dostatek prostoru proto, abyste poznali, zda je dobrá nebo ne. Záleží rovnež jaký typ kampaně děláte. Pokud máte správce pro Facebook kampaně, a ta nepřináší výsledky, je nesmysl končit spolupráci za týden (pokud neshledáte kritické chyby). Jste-li novou značkou na trhu, týden nic neznamená. Pokud chcete vědět, kdy je vypnout první kampaň, přečtěte si článek zde.
4.) Příliš nízký rozpočet na kampaň
Začínáte a potřebujete dostat zákazníky na váš web? Nikdy dříve o vás neslyšeli, ale očekáváte, že váš konverzní poměr bude super číslo, díky kterému rychle zbohatnete? Stůjte nohama na zemi. Pokud netrefíte trend a ideální náladu, která bude v souladu s reklamou, s cílovou stránkou i s produktem a se vším, co s ním souvisí, budete potřebovat testovat a vylepšovat, než dosáhnete výsledků.
5.) Žádné testování
Pokud správce nemá k dispozici žádná předchozí data, budou vaše první kampaně testovací. Správce marketingových kampaní není kouzelník, který generuje zisky zaklínadlem. Vytvořit ziskový podnik je vaše práce, ne práce externisty, který má dělat pouze marketing.
6.) Mějte nachystané podklady včas
Každý zpožděný den, jsou vaše ztracené peníze. Správci mají vyhrazený čas, který své práci věnují. Mají harmonogram, tak jako vy. Pokud se rozhodnete spolupracovat s externistou, buďte připravený.
7.) Poznejte smluvní vztah
Ujistěte se, že smlouva mezi vámi a správcem obsahuje veškeré náležitosti. Komunikujte mlčenlivosti, způsob předání dat, platební podmínky a činnosti, které má správce pro vás vykonávat. Jednejte stručně a jasně podstatné věci a ujistěte se, že jste je pochopili správně. Ušetříte tak oběma stranám mnoho budoucích nedorozumění.
8.) Zohledňujte sezónnost
Běžely vám dobře kampaně a pak se jejich výkon ztratil? Neukončujte spolupráci s marketérem, důvodem může být sezónnost nebo dlouhodobá kampaň, která už není pro cílovou skupinu atraktivní. Už ji viděli „stokrát“ a nezajímá je. S návrhem změny by měl přijít správce. Pokles takové kampaně není ničí chyba. Chyba je pokud vás o této skutečnosti správce neinformuje, protože tento jev nebyl schopný rozpoznat.
9.) Nehrajte si na profesionály
Je dobře, že marketingu rozumíte. Pokud však správce odvádí dobrou práci a dodržuje podmínky. Pokud vám navíc sedí lidsky, ale i kdyby ne, važte si ho. Podnikatelé občas ukončují spolupráci, i když jsou spokojení v domění, že obkoukali vše podstatné. Na povrchu nevidíte to, co je pod ním. Když dva dělají totéž, není to totéž. Myslete na to dříve, než odstřihnete „červený“ drát a ukončíte vztah se správcem.
10.) Prohlubujte vztahy
Vztahy jsou základem podnikání. Funguje-li vaše spolupráce, nebojte se udělat další krok. Prohlubte spolupráci, doporučte, odměňte nebo běžte na snídani vyměnit si pár slov. Dozvíte se více, jak o vaší práci tak i o člověku, se kterým spolupracujete.
Kvalitně odvedená práce není v reálném tržním prostředí samozřejmost, je to bonus. Vnímáte-li ji jako standard, pak jako standard musíte vnímat i chybovost, ta je stejně tak samozřejmá.
Lucie Hron