10 Božích přikázání spolupráce s marketérem

Marketing je jedním z procesů, který jako moderní podnikatelé řešíte. Pokud začínáte a disponujete malým týmem či nemáte marketingové oddělení, najímáte z pravidla externího marketéra nebo uzavřete spolupráci s marketingovou agenturou. Výsledek je buď vznik kvalitní spolupráce nebo ukončení smluvního vztahu. Pokud vás zajímají 2 nejčastější důvody, proč klienti ukončují spolupráci se správci marketingu, čtěte zde.

Kdy je nejefektivnější oslovit marketéra?

→ Máte za sebou už prodeje v offline prostředí

Proč? Protože víte, že váš produkt někdo kupuje a máte zpětné vazby, na kterých můžete stavět. Práce profesionála ani vhodného externisty není zadarmo ani vyčleněný rozpočet na marketingové kampaně. Výhodou vám jsou již existující data, ze kterých lze vytvořit strategii.

→ Máte triviální znalosti v oblasti marketingu

Když dáváte práci účetní, také máte povědomí o tom, co je to obrat, zisk, marže, náklad. V tom lepším případě víte i co je to cashflow, break-even, benchmarch nebo rentabilita. Cokoli co delegujete částečně znáte, protože to musíte umět zkontrolovat a vyhodnotit. O marketingu často zákazník neví vůbec nic, chce jen dobré výsledky, a to často bez základních dat.

10 Božích pravidel spolupráce s marketérem

1.) Komunikujte efektivně. Správci si stěžují, že je klient zahrnuje zbytečnými informacemi o projektu, které oběma stranám berou čas a způsobují zmatky. Více řeší, co by chtěli v budoucnu, byť zatím nemají a) hotový projekt b) za sebou ani jednu kampaň c) žádná relevantní data.

2. Správce dělá správu nikoli váš business. Pokud chcete po správci, aby za vás rozjel business, jste na omylu. Správce nastavuje kampaň pro daný účel, Das ist alles. Co děláte vy pro vaše podnikání? Jak sháníte zakázky a budujete vztahy? Necháte-li správce vytvořit veškerý obsah na všech kanálech, vč. e-mailingu, kolik % aktiv vašeho businessu jste mu dali na starost? Jste-li online podnikatel, pak nejspíš většinu. Je-li to jen část vašeho businessu, dejte správci dostatek dat, se kterými může pracovat. Tato data musíte však vyčlenit vy, je to váš business.

3.) První kampaň potřebuje dostatek prostoru proto, abyste poznali, zda je dobrá nebo ne. Záleží rovnež jaký typ kampaně děláte. Pokud máte správce např. FB kampaně, která nepřináší výsledky, je nesmysl končit spolupráci za týden. Jste-li novou značkou na trhu, týden nic neznamená. Konkrétněji tyto časové úseky vysvětluji v Start Mentoringu nebo si přečtěte více v článku zde: „Jak dlouho čekat, než vypnete první kampaň“.

4.) Příliš nízký rozpočet na kampaň. Začínáte a potřebujete dostat zákazníky na váš web? Nikdy dříve o vás neslyšeli, ale očekáváte, že váš konverzní poměr bude super číslo, díky kterému rychle zbohatnete? Stůjte nohama na zemi. Pokud netrefíte trend a ideální náladu, která bude v souladu s reklamou, s cílovou stránkou i s produktem a vším, co s ním souvisí, budete potřebovat testovat a vylepšovat, než dosáhnete výsledků.

5.) Žádné testování. Pokud správce nemá k dispozici žádná předchozí data, budou vaše první kampaně testovací. Správce není kouzelník, který generuje zisky na základě zaklínadla. Kdyby to tak bylo, bylo by podnikání nejjednodušší způsob jak si vydělat peníze a mohl by to dělat i zcela nevzdělaný člověk, jelikož vše podstatné, co souvisí se ziskem by měl na bedrech marketér – cizí člověk, kterého jste si najali.

6.) Mějte nachystané podklady včas. Každý zpožděný den, jsou vaše ztracené peníze. Správci mají vyhrazený čas, který své práci věnují. Mají harmonogram, tak jako vy. Pokud se rozhodnete spolupracovat s externistou, buďte připravený.

7.) Poznejte smluvní vztah. Ujistěte se, že smlouva mezi vámi a správcem obsahuje veškeré náležitosti. Komunikujte mlčenlivosti, způsob předání dat, platební podmínky a činnosti, které má správce pro vás vykonávat. Komunikujte stručně tyto podstatné věci a ujistěte se, že jste je pochopili správně. Ušetříte tak oběma stranám mnoho budoucích nedorozumění.

8.) Zohledňujte sezónnost. Běželi vám dobře kampaně a pak se jejich výkon ztratil? Nereagujte ihned tím, že ukončíte spolupráci s marketérem. Důvodem může být sezónnost nebo dlouhodobá kampaň, která už není pro cílovou skupinu atraktivní. Už ji viděli „stokrát“ a nezajímá je. S návrhem změny by měl přijít správce. Pokles takové kampaně není ničí chyba, chyba je pokud vás o této skutečnosti správce neinformuje, protože tento jev nebyl schopný rozpoznat nebo zanedbal svoji práci.

9.) Nehrajte si na profesionály. Je dobře, že marketingu rozumíte. Pokud však správce odvádí dobrou práci, dodržuje podmínky, sedí vám lidsky (, ale i kdyby ne), pak si takového člověka držte. Lidé ukončují spolupráci, i když jsou spokojení v domění, že se naučili (obkoukali) vše podstatné. Na povrchu nevidíte to, co je pod ním. Dříve než se rozhodnete ukončit smluvní vztah, pohleďte na váš business. Na to, co je vidět a co vše jste museli pro to museli udělat. Výsledek 20/80 je váš alert. Myslete rovněž na to, že když dva dělají totéž, není to totéž. Myslete na to dříve, než odstřihnete „červený“ drát a ukončíte vztah se správcem.

10.) Prohlubujte vztahy. Vztahy jsou základem businessu. Funguje-li vaše spolupráce, nebojte se udělat další krok. Prohlubte spolupráci, doporučte, odměňte. Kvalitně odvedená práce není samozřejmost, je to bonus. Vnímáte-li ji jako standard, pak jako standard musíte vnímat i chybovost, ta je totiž stejně tak samozřejmá.

→ Pokud vás tato problematika zajímá, přečtěte si článek „Kdy vypnout první kampaň“.

Lucie Hron | Kaskara