Rizika delegování marketingu: Jak se vyhnout ztrátám
Stejně jako mnoho podnikatelů i já jsem kdysi stála před rozhodnutí, zda marketing delegovat nebo budovat vlastní komepence. Přesto, že jsem tuto oblast studovala a měla za sebou rovněž moderní nejlepší kurzy, zvolila jsem externí spolupráci. Nebylo možné poskytovat mé služby a současně dělat marketing.
Vybrala jsem si jednu z nejlepších firem, které na trhu tehdy byly. Vytvořili mi kampaň na prodej šatů, místo poradenství. Zkontrolovala jsem „střeva“ kampaně, které byly na velmi nízké úrovni (žádná vylučovací slova, zobrazení obsahu bez konkretizace apod.).
V opačném případě bych spolupráci neukončila. Splést se může každý. Marketingový lídr mi vrátil část peněz. PPC kampaň jsem si nakonec udělala sama. Měla nejvyšší hodnocení a naplnila částečně mé kapacity. Po nějaké době mě zaujala reklama známého marketéra, který údajně převzal strategii od vizionáře a skvělého podnikatele Davida Kirše. Do spolupráce jsem šla, ukončila ji po měsíci a přišla o peníze. Prodejní stránka byla katastrofická. Ano, nebyl to David Kirš.
Jedna z klíčových oblastí podniku
V každé klíčové oblasti vašeho podnikání máte kontrolu nad strategií a výsledkami, kterou držíte ve vlastních rukou. Tak důležitou činnost jakou je marketing nelze hodit na hlavu druhým a čekat na zázraky. Jako majitelé podniku nebo vámi pověřený pracovník, musíte vědět, jak vyhodnotit výsledky marketingových aktivit, jinak riskujete naprosto zbytečné ztráty.
Marketingová data se dají snadno manipulovat. Vysoký dosah kampaně či počet zobrazení reklamy může na první pohled vypadat jako úspěch, ale pokud nepřináší měřitelný obchodní přínos, je to jen optická iluze výkonnosti.
Tradiční rizika při delegování marketingu
1. Nejasná očekávání vedou ke zbytečným investicím
Specifikujte vaše požadavky (co po marketingovém správci chcete). Bez jasné strategie a cílů se snadno stane, že investujete do kampaní, které neodpovídají vašim cílům.
2. Klamavé reporty, které maskují neúspěšnou strategii
Naučte se rozlišit skutečné výsledky od zavádějících dat. Vysoký počet zobrazení reklamy nemusí znamenat nové zákazníky. Sledujte konverze, návratnost investic (ROI) a ty pouze ty ukazatele, které souvisí s vaší strategií. Například průměrnou hodnotu objednávky (AOV), míru opuštění košíku. Jak rozeznat skutečný výkon od nafouknutých čísel se dočtete zde.
3. Ztráta kontroly nad procesem vede k finančním ztrátám
Měsíční kontrola výsledků a úprava strategie vám pomůže zabránit velkým finančním ztrátám. Kontrolujte markeťáka dříve, než vám předloží kvartální výsledky. Musíte předně vědět, co chcete kontrolovat. V marketingu jakákoli neefektivní investice znamená okamžitou finanční ztrátu. Každá chyba vás bude stát peníze i důvěru zákazníků.
Jak snížit rizika při delegování marketingu
✔ Pečlivě vybírejte agenturu nebo specialistu – zeptejte se na konkrétní úspěšné kampaně.
✔ Definujte jasné cíle – počet nových zákazníků, růst tržeb atd.
✔ Vyžadujte pravidelné a srozumitelné reporty – ne jen obecná čísla.
Pozor na neaktuální informace
Marketing se mění rychle a tištěná literatura často nestíhá držet krok. Pokud jste marketing studovali před více lety, mohou být některé strategie neaktuální. Online kurzy a e-booky bývají aktuálnější volbou, protože reflektují nové trendy a strategie. V marketingu musíte jít s dobou, proto tištěná kniha nemusí být lepší volbou, než e-book, který lze každý rok modifikovat.
Autor: Luci Hron