Jak zvládnout první krizi v podnikání

Neznám podnikatele, který by se během prvních měsíců od začátku svého podnikání, nedostal do potíží nebo přímo do krize. I když jejich osobní angažovanost ve firmě byla obrovská, rozuměli problematice svého podnikání a měli ošetřené finanční rezervy, stejně se objevily problémy. Často to nebyly ani bariéry, které způsobily vnější lokální či globální krize, ale operativní záležitosti jako nejasné řízení některých procesů ve firmě, neúplný nebo chybný marketing, který nezajišťoval požadovaný počet kvalitních zakázek apod. Tyto a jiné důvody se často promítly do stavu pochybování a chaotického rozhodování majitele, gradovaly špatnou komunikací a krize byla na světě.

Jak předejít první krizi v podnikání

Je velmi pravděpodobné, že mezi bájné 1 % šťastlivců, kteří krizi nezažijí patřit nebudete. Proto je zcela upřímně nejlepší příjmout, že během prvního roku kritická situace nastane nebo dokonce několik. Budete-li s neočekávanými událostmi počítat a zahrnete je mezi běžné stavy, zmírníte dopad šoku.

Na začátku podnikání musíte být psychicky silní a setrvat. „Když jsme rozjížděli firmu, dělali jsme moře chyb. Pak jsme je napravili, změnili metody a udělali ještě horší,říká Pavel, podnikatel, který je nyní investorem. Obecně se uvádí, že 9 z 10 malých firem v Evropě v podnikání neuspěje.

Přesto je pro mnoho lidí, i pro mě, podnikání oblast, která za tyto porodní bolesti stojí. Je to vynaložené úsilí, někdy sta tisíce doslova vyhozených peněz, řešení konfliktů napříč celým firemním prostředím až po neshody v rodině. Buďte připraveni těmto výzvám čelit, protože bývají součástí běžného vývoje a procesu podnikání. Jeden můj klient tento stav zhodnotil následovně: „Byl jsem několikrát v háji a chtěl se na to vykašlat, ale vždycky jsem se z toho vyspal,uvedl se s míchem Pavel, nyní plně spokojený.

3× jak zmírnit první krizi

1. Zjistěte, jestli má podnik potenciál přežít

Většina lidí začínající podnikání se domnívá, že jejich problémy jsou unikátní. Nejsou. Malé firmy mají obdobné problémy a řeší podobné krizové situace. Úspěch, či krach malých firem ovlivňují dva faktory, a to kvalita podnikatelské myšlenky a potenciál ziskovosti.

Proto si před začátkem podnikání zjistěte jeho životaschopnost a udělejte si analýzu bodu zvratu a analýzu cash flow.

2. Udělejte kvalitní průzkum trhu

V podnikání jsou tři zásadní otázky, na které se musíte ptát, jestliže chcete prodávat jakýkoli produkt nebo službu. Kdo jsou vaši kupující (zákazníci)? Ty také rozdělit je do konkrétních skupin, abyste zajistili, že vám vybraní lidé budou nejvíce reagovat na vaše nabídky. Co přesně chtějí? A jak se vypořádáte s konkurencí? Zjistit jejich silné a slabé stránky, využít toho a odlišit se (cena, kvalita, inovace, zákaznický servis, unikátní vlastnosti apod.).

3. Kupte si e-Book Krizová adaptace

I když všechny marketingové poučky říkají, že napřímo se nemá prodávat, zde je přímý přístup nevyhnutelný. Některé situace prostě vyžadují jasný směr, který dokáže nejlépe vyřešit potřebu zákazníků a vést je k rychlému rozhodnutí. E-book vás naučí jak se v krizi adaptovat, a to předně jako manažer, abyste věděli, jak se střízlivě rozhodovat a jak komunikovat s vašimi pracovníky. Získáte informace, které vás posunou o 100 % kupředu a krize vás už nepřekvapí.

Někteří majitelé malých firem zapomínají, že podnikání je trojúhelník, který se skládá z řízení, produkce a prodeje (u podnikatelů ve službách či prodejců digitálních produktů je obvykle měsíční produkcí soubor aktivit, které se pravidelně opakují jako aktualizace obsahu a materiálů, kampaně, interakce se zákazníky, komunitní správa apod.) Zvládat všechny tři funkce je náročné.

Zjistlil jsem kombinaci svých talentů a dělal jsem činnosti, které jsem uměl nejlíp a které mě bavily, zbytek jsem delegoval. Firma začala šlapat a hlavně já se cítil v pohodě,“ komentoval Walter, jeden z mých klientů. „Mohl jsem mít víc peněz pro sebe, ale získal jsem čas na cvičení a bavilo mě vymetat v létě kavárny,“ smál se a dodal s nadsázkou.

Hodnoty každého podnikatele se liší a liší se i samotní podnikatelé

* Někteří pohořeli,

* jiní setrvávají v módu „uživí mě to“,

* další podnikají na „vedlejšák“ při práci,

* někteří podnikají s tím, že počítají se stabilním příjmem partnera/partnerky,

* a nakonec ti, jejichž podnikání je opravdu ziskové.

V začátcích stůjte pevnýma nohama na zemi, resp. buďte realističtí při analýze bodu zvratu a analýze cash flow. Špatně vyhodnocený úsudek vám přinese zklamání, což je pro každého začátečníka smyčka, kterou si sám uvázal kolem krku.

Pokud váš záměr prošel (analytický přístup), je to ta pravá chvíle na intuici. Držte se své vize a věřte si. Převážně na začátku si musíte věřit víc, než kdykoli jindy. Věřím, že získané znalosti z e-booku Jak řídit projekty v krizi, vám poskytnou sebevědomí, které si zasloužíte.

Autor: Luci Hron